Lite historia om vår fastighet och vårt kvarter

Där vårt kvarter nu ligger stod en gång i tiden innerstadens äldsta kvarn. Den hette Holländska kvarnen, eller Holländskan, som den kallades i folkmun. I anslutning till kvarnen drev en man vid namn Oscar Ericsson en handelsträdgård. Landskapet här var backigt och grönt. Det såg ut nästan som på landet med små röda stugor här och där.

Från år 1920 började omgivningarna förändras. En ny stadsplan skulle verkställas. Stockholm var i akut behov av bostäder eftersom invånarantalet ökade kraftigt. En ny, stor gata skulle dras fram tvärs genom hela Södermalm. Den skulle heta Ringvägen. Vid den här tiden var det ett enormt stadsprojekt.

Schaktningen gjordes med häst och vagn för några maskiner fanns ju inte. Bergknallar sprängdes isär och marken plattades till. De gamla och odugliga 1600-tals stugorna jämnades med marken. Men Holländskan bevarades och fraktades till en plats norr om Stockholm. Oscar Ericssons gamla handelsträdgård förvandlades till ett modernt, rätlinjemönstrat kvarter med namnet Kolonnen.

Vårt hus ritades i slutet av 20-talet av arkitektfirman Kjellberg & Conradson. Byggmästare A Lindgren stod för själva byggandet som pågick 1927-29. Inget av dessa företag finns kvar idag. Fastigheten ståtade med en vackert laxfärgad fasad mot gatan. Den är återskapad i originalskick. In mot gården målades fasaden i grått och beige. Idag är gårdsfasaden gulfärgad.

Åren 1966-73 byggdes huset delvis om. Garaget blev bilutställning och var det fram till 2008. Några inredningar på bottenvåningen byttes ut.

Fastigheten anslöts till fjärrvärmenätet 1995 vilket sänkte värmekostnaderna väsentligt. Ursprungligen eldades huset med koks. Om du tittar från gatan så finns de gamla koksluckorna kvar.

Åren 2002-03 fick fastigheten nya stammar och nya elstigare under ledning av byggfirma Weston. Även eltrådarna inne i lägenheterna drogs om. De ursprungliga elmätarna skrotades och vi fick digitala, något pålitligare mätare i källaren.

År 2006 lades ett nytt tak samt etablerades lägenheter i vindsvåningarna. Samma år fick fastigheten ett lokat it-nätverk med uttag i samtliga lokaler och lägenheter som på det sättet fick bredband via Stockholm Stads (Stokab) fibernät.

2016 fick fastigheten en bergvärmeanläggning som ytterliggare sänker värmekostnaderna högst väsentligt.

Läs mer om alla projekt som skett i fastigheten genom åren sedan bostadsrättsföreningen bildades under fliken "Om föreningen/Information".

Hur många ägare huset haft är oklart. Men vi känner till åtminstone tre av dem. På 70-talet hade huset en privat ägare vid namn Eva Maria Meyerson. Hon sålde huset till Svenska Bostäder i början av 90-talet.